Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

25 April 2011

Sungguh emosi itu tidak stabil...!!

Hujung minggu kami dipenuhi dengan aktiviti lagi. Sabtu, kami ke rumah Alisya bagi meraikan majlis hari lahirnya yang ke 3 tahun. Dan sebelum itu, kami ke rumah Ida & Zali melawat si kecil adik aiman yang baru dilahirkan seminggu lepas. Comel! Sebijik muka Aiman!

Dan Ahad, kami sibuk untuk persiapan barang-barang majlis hari lahir Nabila yang bakal diadakan pada minggu ini. Tersangatlah penat semalam kerana mendukung si kecil Nabila yang tidak mahu duduk di dalam strollernya...

Di rumah, Nabila kurang untuk bermain. Menangis walaupun sedang diberi makan. Makan pun sedikit saja. Dan hanya mahu tidur di dalam buaian. Namun bila diletakkan, matanya bulat memandang saya. Dan kakinya menendang-nendang mahu bermain. Kemudian ketawa besar! huhuhu...

Bila di bawa berjalan semalam, Nabila ketawa kuat. Sampaikan cashier dan beberapa pelanggan lain memandang ke arah kami. Agaknya semua pun gelihati melihat Nabila ketawa berdekah-dekah. Saya sibuk mengambil beberapa peket makanan ringan untuk goodies pack Nabila nanti, dan serasa saya dia tahu kami sedang sibuk membeli barang-barang untuk majlisnya nanti. Lagaknya bukan main suka hati sekali. Sehinggakan saya risau pula, takutkan dia mengigau pula bila nak tidur nanti.

Dan telahan saya tepat. Jam 1 pagi, pada awalnya Nabila terlelap, terjaga dari tidurnya. Dan menangis. Aduh..Susah betul hati. Sudahlah esok nak kerja. Mata saya pun mahu terpejam. Badan letih! Saya cuba memujuk, memberikan susu, air kosong dan memasangkan ayat-ayat Ruqyah. Tak jalan jugak!

Saya terdengar bunyi angin dari perutnya. Dan saya rasa Nabila pasti sedang sakit perut. Walhal saya sudah meletakkan minyak di perutnya. Dan Nabila tetap menangis. Sudahnya saya turun ke bawah, membancuh milo panas dan memberikan sedikit roti untuk Nabila makan. Saya suapkan roti tersebut di mulutnya dan Nabila hanya kunyah perlahan. Dan tak sampai setengah keping roti, Nabila kembali diam semula. Dan mahu memejamkan mata. Saya tak ingat ketika itu apa yang saya lakukan. Yang pasti saya masukkannya ke dalam buai dan kami suami isteri terlena di ruang tamu.

Kadang-kadang sukar untuk saya fahami kehendak Nabila yang adakalanya baik moodnya dan adakalanya juga mood seperti 'puting beliung'. Nak tak nak Nabila sudah umpama eksperimen untuk saya belajar mengenal isi hati dan kemahuan si kecil ini.

No comments: