Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

23 August 2009

Adik Nabila..

Adik Nabila? Ramai sudah yang bertanya pada aku..bilakah aku akan menambah ahli keluarga kami? Aku hanya tersenyum bila diajukan soalan ini kepada aku..

Sedia maklum..aku bersalin secara c-sear dan rasanya perlulah aku menunggu sehingga 3 tahun untuk berikan Nabila adik lagi. Namun aku masih lagi berfikir panjang..Trauma yang aku alami ketika aku melahirkan Nabila..sudah cukup buat aku gerun untuk melahirkan anak lagi..

Bukan kerana menolak rezeki yang akan diberikan Allah..Rasa kasihan pada Nabila menebal..dan aku rasa dia amat memerlukan aku tika ini. Tidak mudah bagi aku jika Nabila ada adik..

Aku tidak mengatakan TIDAK pada anak yang seterusnya. Aku juga ingin melahirkan zuriat yang sihat buat Abg. Aku juga ingin Nabila merasa perasaan punya adik beradik.

Namun..Bukan sekarang ini..Mungkin akan memakan masa sedikit..Mungkin sesudah aku pulih dari perasaan trauma aku barangkali..Atau mungkin ketika itu perasaan membuak-buak mahukan anak lagi..Dan juga mungkin Nabila sendiri sudah pandai untuk berdikari.. :)

Dan rasanya aku sudahpun merancang untukTIDAK dalam 3 tahun ini. Sesudah implanon ini dikeluarkan (aku sudah memakainya hampir setahun) , akan aku fikirkan kembali niat aku itu.. :)

14 comments:

Eta LaZiM said...

Salam Ramadhan utk Noina & keluarga!!

LYaFRINA said...

SLAMAT MYAMBUT RAMADHAN.....
YERRRR...SY FAHAM APE YG KAK INA LALUI...
SY TAU MCMANER RASENYER... TP BUAT MASE NI KT CURAHKANLA DULU PERHATIAN & KASIH SYG PD YG LBIH MEMERLUKAN... INSYALLAH... SUATU HARI NANTI KITA AKAN DIKURNIAKAN LG ZURIAT... KAK SY NK TNYA 1 SOALAN... KAK PAKAI IMPLANON ERK??? SKIT X??? N BRAPE KOSNYER..

Yasmin Nabilah.. said...

MamaQaypo : salam ramadhan untuk akak sekeluarga jugak :)

LyaFrina: Insyaallah.. :)
Yang Implanon tu akak pasang kat LPPKN.Dia ada klinik sendiri.SO pegi je kat dia dan ckp nak pasang alat perancang..Cost dia kalau tak silap 300++. tak ingat pulak. Sakit tu biasalah..dia pasang kat bawah lengan kita kan. Seminggu gak la..tak leh nak pegang barang2 kat tangan kiri nih..Dah tu nanti ok la. Bagi akak safe sket banding yang lain. Potensi untuk mengandung tu dalam 99% la..Pastu tak yah susah2 nak gi klinik lagi..Buat yearly checkup je.. :)

Yasmin Nabilah.. said...

lyafrina : silap..potensi mengandung tu takde tau..dalam 99% la camtuh..hehe..salah tulis.. :)

ibuayu said...

Salam Ramadhan...Ada hikmahnya semua ini. Tapi nanti kalau nabila minta adik macamana..keh3.Selamat berbuka

Yasmin Nabilah.. said...

Ibuayu : salam Ramadhan :).. Kalau Nabila nak kena la kasi..hehe..

ratna said...

mengapa lah mereka yg bertanya itu tidak faham dgn keadaan awak. biarlah diri awak betul2 sedia baru tambah satu lagi. kalau saya, saya pun mcm awak. biar ready betul2, fizikal mental dan segala-galanya baru tambah lagi satu.

selamat berpuasa.

LYaFRINA said...

WAAA... TERKEZUZZZZ BLA BCE POTENSI MGANDUNG 99%.....
nk mcuba...tp takut....

Yasmin Nabilah.. said...

Ratna : terima kasih..ada gak yang sokong saya.. :) selamat berpuasa..

LyaFrina : hehe..sori tersalah..haha!.. hurm..cubalah..takde apa yang nak di takutkan..tapi seeloknya tanya doc dulu..apa yang sesuai dengan kita..sebab setiap yang kita amik tu ada side effect jugak..contoh..berat badan naik ke..tak period ke..cam ina ni dah nak hampir sebulan tak period..huhu..

Yasmin Nabilah.. said...

lyafrina : eh..bukan sebulan..setahun la..huhu

Anonymous said...

buat yg terbaik k....Don't Give Up!

Jiey^Mien said...

Jiey before this berkobar2 nak bg adik kat ian.. tp skrg ni dh tak rasa dah.. nk relax2 dulu.. tgk la.. tahun 2011 ke.. :P

KLMari said...

Salam...dah lama jadik silent reader...u're such a strong mom. Anyway, saya pernah berada dlm situasi Ina. Kami suami isteri bincang bila masa yang sesuai untuk tambah ahli ketiga sebab our second girl is Down Syndrome. Takut kita tak dpt nak beri tumpuan yang sememangnya lebih sedikit pada anak istimewa ini, campur pulak saya kena pikirkan juga anak yg sulung, tak mau dia rasa tersisih. Alhamdulillah, genap umur Dina 2 tahun, dia boleh berjalan sendiri...Lepas tulah baru kami mula pikir dengan serius abt getting our 3rd one. Campur risiko lagi yang makin meningkat....Alhamdulillah sekarang ni si kecil dah berumur 2 tahun, sihat...dah yang bestnya tengok yg tengah dan yg kecil sama sama membesar, sama sama naik, kata orang..rasa macam jaga kembar pun ada..:) Apa pun, it's for you and your hubby to decide. After all, u yang rasa dan tanggung semua, makan rasanya kita lebih tahu...(of courselah, selain Allah yang maha mengetahui).

mama uzma said...

salam..
awak..iena faham apa yg awk rasa..iena pun masih lagi trauma & fobia..iena bersalinkan uzma pun cara c-sear sbb uzzma dah berak & tali pusat dah lilit leher..dah 3 hari lambat sbb x de rasa sakit langsung..itu pun Doc dah x sedap hati tu yg pecahkan air ketuban..sama mcm iena..x bersedia lagi nak bg uzma adik..

pada awk...tabahkan hati...trus dan trus beri k.syg & belaian yg sebaik2 nya pada nabila..dia terlalu indah & istimewa...kadang2 kita terpikir dugaan kita terlalu beratkan tapi sebenarnya kat luar sana ada yg lagi berat yg di uji allah...