Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...

26 August 2009

Terapi dan Gigi..

Semalam dan tadi, Nabila ada appointment dengan Rehab..Semalam dengan Puan Sally dan tadi sepatutnya dangan Puan Suhana. Tadi kami di khabarkan Puan Suhana selamat melahirkan baby lelaki. Kata nurse yang ada di situ, dia datang kerja pagi tadi..dan mungkin tengahari tadi dah sakit nak bersalin..terus masuk wad barangkali.. :) Nampaknya Nabila dapat jumpa Puan Suhana nanti lagi 2 bulan lah..sementara itu mungkin tugasnya akan diambil alih oleh therapist yang lain..

Walaupun aku sedia maklum yang H1n1 tengah menular sekarang ni,entah kenapa aku tidak menghentikan dahulu sesi terapi Nabila buat masa sekarang ni? Lagi-lagi Sg. Buloh memang pusat nyer untuk H1N1 nih..semalam aku bertanya juga pada Puan Sally, ramaikah yang menghentikan sesi terapi mereka? Dan jawab Puan Sally, ramai yang tak nak datang bulan puasa ni adalah..yang H1N1 ni takde pulak. hurm..susah nak kata..Dan rasanya tak perlu lah tanya pendapat aku kenapa aku tak hentikan sesi terapi Nabila. Aku sendiri pun takde jawapan nak diberi :P

Semalam Nabila kelihatan baik sekali bersama Puan Sally. Dia sememangnya jarang menangis bila bersama Puan Sally. Dan semalam aku hanya keseorangan tanpa ditemani abg.Abg kata sekarang susah nak kuar kilang klu nak gi memana. Aduhai..kesian abg..

Tapi tadi abg cakap dia boleh keluar. Katanya nak temankan aku dan Nabila ke sesi fisioterapi. Terkejut gak..sebab pada mulanya abg kata tak boleh. Dan bila bersua di parking kereta tadi..katanya takde kerja dikilang.. Aku apa lagi..seronoklah..hilang rindu tengok abg .. :)

Dan tadi Nabila bersama Dr. Foo..ketua Jabatan Unit Fisioterapi. Nasib Nabila agak baik..sebab aku seronok melihat Dr. Foo melakukan terapi dengan bersungguh-sungguh. Dan juga pandai mengambil hati Nabila :) Nabila memang betul-betul baik hari ini..dan buat apa sahaja yang disuruh oleh Dr. Foo..

Balik sahaja dari hospital tadi..aku beri Nabila susu..Dan asyik betul aku melihat Nabila yang tersenyum tersengih memandang aku..terlihat aku pada gigi Nabila yang semakin banyak. Baru-baru ini (dalam 2-3 minggu lepas)Nabila demam agak kuat. Dan kurang menyusu. Aku fikirkan Nabila memang sakit tekak..rupanya tumbuh gigi lagi..sebelum ini gigi Nabila sudah 8 batang..dan kelihatan gigi taring dan geraham mula menunjukkan diri..Mak aii..sekali banyak pulak tu. Patutlah Nabila tak nak minum susu..Rupanya cik gigi dah nak keluar.. :)

Dan pastinya..gigi geraham atas kedua-kedua belah..kiri dan kanan akan keluar tidak lama lagi. Dan Nabila kenalah bersiap sedia untuk cuba makanan yang agak pejal sedikit. Sebelum ini aku berikan dia bubur nasi tanpa di kisar..Bagi membantu Nabila merasa testur makanan itu. Walaupun agak lambat, aku tetap cuba juga. Kata emak.. Nabila perlu belajar makan.. Nanti esok-esok dia tak pandai nak makan nasi..Takkan nak makan nestum je.

Teringat masa dulu-dulu sewaktu mula-mula aku beri Nabila makan. Agak susah..dan mulutnya agak kaku..Nabila tidak mengunyah..Dia terus menelan makanan yang ada dalam mulutnya.

Tapi kini..Nabila sudah pandai mengunyah..Walaupun aku masih ada masalah untuk memasukkan makanan dalam mulut..namun aku cuba juga. Orang melayu dah tentu kena makan nasi. Itu sahaja makanan yang akan buat dia bertenaga untuk melakukan aktiviti harian dia seperti bermain dan senam.

Harapnya..Nabila akan berubah lagi menjadi semakin baik dan bertambah baik.. :) Walaupun perubahan yang dia lakukan tidak besar buat orang lain..tapi ia amat bermakna dan sangat besar bagi aku..kerna hanya aku sahaja yang mengerti apa yang dia lakukan setiap hari dan setiap hari jugalah aku melihat perubahan-perubahan yang telah dia lakukan.. :)

3 comments:

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

alhamdulillah. Nabila ada progress..

miemiey said...

alhamdulilah peringkat demi peringkat nabila dh berkembang...moga nabila dpt berdikari suatu hari nnti...ggi daa manyak yee..tak gigit ina.ke???hehehe...mujur nabila tak meragam dpt cikgu baru yee....takut gak kes h1n1 ni...ina pakai tak mask..bahaya tu..

Noina said...

azrina : tu ah..alhamdulillah.. :)harap-harap ia berterusan..

miemiey : harap2nya kan..Amin..tu ah..gigi banyak tul..maunyer tak gigit..bila kita nak tgk gigi dia..dia pukul muka kita..huhu..hurm..cikgu baru tu baik..hehe..lembut je..dah pangkat nenek dah :) tu ah..risau gak H1n1 ni..tawakal je lah nih.. huhu