30 March 2011

Bila Nabila emosi...Bila Nabila ketawa..

Kadang-kadang saya perhatikan tingkah laku anak dara saya ini. Kadangkala saya faham apa kehendaknya, kadangkala langsung tak faham!! Padahal anak sendiri tu. Macamana boleh tak faham dengan 'pe'el' si Nabila ni?

Bayangkan, kalau tidak dapat satu benda atau kehendaknya tidak dituruti, mahu dimarahnya kita. Kadangkala dia menggenggamkan tangannya dan buat nada geram. Siap bunyi pulak tu.."ghhhuuuu..huhhhhhhh" . Amboi! Garang betul.. (hehe..macam ibu dia).

Dengan neneknya juga begitu. Kalau nak susu atau tidur, asal lambat je, mesti nak mengamuk. Aduhai..Kadang-kadang habis di sepaknya perut saya dan neneknya. Kuat pulak tuh. Senak perut dibuatnya. Kadangkala saya pukul juga kat betis dia. Mengajar agar jangan buat begitu. Tapi faham sajalah anak-anak CP ini. Kalau dilarang lagi dibuatnya. Lagipun apalah yang mereka tahu tentang pukul memukul ni. Buat sakit tangan je..hehe...

Namun, kadangkala Nabila bukanlah selalu menunjukkan tanda-tanda geramnya terus menerus. Dia akan memberikan 'hint' terlebih dahulu. Seperti dia akan merengek terlebih dahulu, menunjukkan rasa tidak selesa dan pabila kehendaknya tidak dilayan, barulah suara nyaringnya akan keluar..hehe..

Itu bila menangis, bila Nabila ketawa pula, lain halnya. Sejak kebelakangan ini saya perasan, Nabila memang suka orang geleteknya. Ingat saya semalam, sewaktu temujanji bersama doktor ENT. Doktor merapati Nabila dengan tujuan mahu memeriksa telinganya. Entah kenapa tiba-tiba Nabila bersuara nyaring. Dan ketawa mengekek. Doktor ENT memang 'impressed' tengok Nabila. Dan doktor menggalakkan saya terus usaha memantap skill pendengaran dan pertuturannya. Habis semua nurse kat dalam bilik doktor gelakkan Nabila bila dengar suara dia. Sepertinya Nabila mahu mengajak orang bermain pula.

Ada juga ketika di OT. Orang sibuk nak buat exercise, dia pulak ketawa mengekek. Sebab Nabila memang tak boleh orang usik perut dia. Pasti dia akan ketawa kegelian. Kadangkala kami sekeluarga seronok bila lihat dia ketawa sambil tangan kanannya dimasukkan ke dalam mulut. Macam malu-malu kucing gitu.

Sesungguhnya,besar pengertian perilaku Nabila buat saya dan Abang. Sekurang-kurangnya Nabila boleh meluahkan ekspresi emosinya, gembira atau sedih pada kami. Cumanya, kami harus banyak bersabar melayan kerenahnya. :) InsyaAllah...

7 comments:

Bicara hati ibu aisya said...

Tomei tau nabila mengekek bila digeletek.ibu dah try buat arituh.Geram sampai rasa nak gigit2 pipi dia.Huhuhu...
Budak mmg cenggitu kot.si aisya ni pun sama.Kadangkala senyum sengih sampai ke telinga tapi bila tiba angin puting beluingnya habis riuh satu rumah.Kesimpulannya...kenalah kita bersabar banyak2 ye ibu.Hihihik.

Bicara hati ibu aisya said...
This comment has been removed by the author.
nuyin2u said...

comelnya berbaju kurung..

MaMa ArIaNa.. said...

nabila nangis or ketawa mng sentiasa comieee....(",)

insan kerdil said...

pada ketika yang lain....memahami tiap yang terucap....dengan bahasa 'biasa'....

yang teruji dan diuji....memahami tiap yang tidak terucap.....dengan bahasa 'hati'.....

biar pun yang sering nya terjadi....dalam memahami.....'tersasar'....'tersilap'...'terlupa'....namun peluang dan ruang yang diberi oleh Pemilik...Penentu...memungkinkan tiap kesilapan....diperbetulkan...tiap kekurangan....diperelokkan...

dalam lengkap melengkapi....kan hadirnya bahagia...pabila saling memberi dan menerima....

ketentuan Allah adalah rahsia Allah...

wallahu'alam...

Kerikil Kehidupan said...

kehadiran mereka menceriakan hidup kita.....

ieda said...

suka tengok muka nabila nangis kat pic atas tu..comel..

Featured Post

Kronologi Kisah Yasmin Nabilah..

Assalamualaikum.. Lama betul nak menaip satu-satu entry.. Maaf la yek.. memang tak berkesempatan. Sekarang memang tengah busy nak final...